Wat
is de oorzaak van de achterblijvende toegevoegde waarde van kwaliteits-
en KAM systemen?
Wat wordt de toekomst van de kwaliteitsmanager?
|
|
|
Artikel |
|
|
|
|
|
|
De
functie van de kwaliteitsmanager gaat veranderen. De toegevoegde
waarde van de huidige kwaliteits- en KAM-systemen is in de meeste
gevallen te gering. De teruggelopen economie, een te beperkte
output en actuele ontwikkelingen hebben de huidige realiteit ingehaald.
Organisaties hebben behoefte aan vernieuwing en resultaatgericht
werken. Dat betekent een andere rol voor de traditioneel ingestelde
kwaliteitsmanager en de gedetailleerde managementsystemen. Doen
we het met zijn allen dan niet goed? En hoe moet het dan wel?
Rogier Gerritsen en Olaf van den Berg, senior consultants bij
Q-Consult geven hun ideeën. Ze putten uit hun vele ervaringen
opgedaan bij tientallen organisaties.
|
|
Kwaliteitsmanagement
is al sinds jaar en dag een belangrijk managementthema. En dat
zal ook niet veranderen. Het beheersen van de kwaliteit van producten
en diensten, het beheersen van processen en het voldoen aan en
overtreffen van de verwachtingen van klanten, blijft natuurlijk
van groot belang. En tóch is er op het gebied van kwaliteitsmanagement
een verandering op komst. Niets nieuws onder de zon overigens;
de afgelopen decennia heeft dit vakgebied zich voortdurend geëvolueerd.
In eerste instantie concentreerde de 'kwaliteitsafdeling' zich
voornamelijk op het uitvoeren van metingen en controles. De kwaliteitsmanager
was vooral verantwoordelijk voor de meetkamer of het laboratorium
en de uit te voeren controles. Toen aan het einde van de jaren
80 de ISO 9001-norm werd geïntroduceerd, schoof de taak van
de kwaliteitsmanager op naar 'systeemverantwoordelijke' . De kwaliteitsmanager
ontwikkelde procedures en hield het handboek up-to-date. In de
jaren '90 werden langzaam maar zeker ook milieu, Arbo en eventueel
hygiëne (voedingsmiddelenindustrie) onderdeel van het takenpakket
van de kwaliteitsmanager. De KAM-manager werd 'geboren'. Toen
in het jaar 2000 de ISO 9001:2000-norm werd geïntroduceerd,
verschoof het takenpakket opnieuw: Procesmanagement en klantgerichtheid
waren de hoofdthema's. Maar hoe ziet de toekomst er nu uit? De
ontwikkeling bij Pack-Up (een gefingeerde organisatie) is hier
een goed voorbeeld.
De
case van de 'Pack-up'-organisatie
Pack-Up is onderdeel van Interpack Inc, een Dow Jones genoteerd
Amerikaans verpakkingsconcern, en is producent van kunststof verpakkingen.
Het bedrijf heeft 160 medewerkers, van wie medewerkers werkzaam
zijn in ploegendienst. De grondstoffen die voor de productie worden
gebruikt, worden afgenomen van de moederorganisatie. Deze worden
geproduceerd door kunststofafval te recyclen, waardoor Pack-Up haar
grondstoffen tegen gunstige prijzen kan afnemen. Mede hierdoor heeft
Pack-Up in het verleden een goede concurrentiepositie opgebouwd
en heeft het een grote klantenkring.
De
laatste jaren is er echter sprake van een minder rooskleurige
situatie. Intern bestaan er enige onduidelijkheden (te wijten
aan de 'communicatie', volgens de directeur) en het klachtenpercentage
groeit gestaag. Door een daling van de marktprijzen van kunststofgranulaat
is tevens het voordeel van de 'interne leverancier' grotendeels
tenietgedaan waardoor er sprake is van een dalend bedrijfsresultaat.
Om
hierin kentering te brengen is Pack-Up gestart met een verbeterproject;
een 'Total Quality Management'-project. Doelstelling van dit project
was enerzijds meer structuur in de organisatie te brengen door
het opzetten van een (certificeerbaar) kwaliteitssysteem, anderzijds
de huidige werkwijze eens grondig onder de loep te nemen en waar
mogelijk aan te scherpen en effectiever en efficiënter in
te richten.
Voor dit project werd een kwaliteitsmanager aangesteld. Resultaat
van het project was vorig jaar het met trots door de directeur
gepresenteerde ISO-certificaat.
Het kwaliteitssysteem wordt beheerd door de kwaliteitsmanager,
die overigens op aandringen van de moederorganisatie inmiddels
ook is gestart met het opzetten van een milieusysteem op basis
van ISO 14001. Verder heeft hij toekomstplannen op het gebied
van Arbo en veiligheid: door de branche-organisatie is een Arbo-convenant
getekend wat inhoudt dat Pack-Up eigenlijk ook met Arbo aan de
slag zou moeten.
Last
but not least is het afgelopen jaar een tweede systeem naast het
ISO-systeem geïntroduceerd. Eentje met een financiële
grondslag. Vanwege de beursnotering van de moederorganisatie moet
het bedrijf voldoen aan de door de Amerikaanse beurs vereiste
SOX-regels (Sarbanes Oxley Act). Ook SOX vraagt inzicht in processen.
Omwille hiervan is een aantal processen, vooral ten aanzien van
de administratieve organisatie, opnieuw uitgewerkt. Om geen verwarring
te scheppen, en om het kwaliteitssysteem niet complexer te maken
dan het is, is dit systeem apart gehouden van het bestaande kwaliteitssysteem.
Dit systeem wordt beheerd
door de controller.
Al
deze inspanningen ten spijt is Pack-Up nog niet in staat geweest
de resultaten daadwerkelijk te verbeteren. Het ingevoerde kwaliteitssysteem
leeft niet onder de medewerkers. Feitelijk is er in de dagelijkse
gang van zaken niets veranderd, anders dan dat de werkwijze die
wordt gehanteerd voor een belangrijk deel op papier staat. Het
systeem heeft verder nog geen vruchten afgeworpen.
Wat
is de oorzaak van het ontbreken van succes?
De situatie van Pack-Up staat niet op zichzelf. Om het kwaliteitsmanagementsysteem
op te zetten is door Pack-Up, net als vele andere organisaties,
enthousiast en hard gewerkt in kwaliteitsprojecten. Processen
en procedures zijn
afgesproken en in detail op papier gezet. Als dan na een aantal
jaren uiteindelijk de balans wordt opgemaakt, blijkt het kwaliteitssysteem
minder te hebben opgebracht dan aanvankelijk verwacht. Sterker
nog, in veel organisaties is het imago van het systeem zelfs negatief.
Het kwaliteitssysteem heeft de lading van papierwerk en bureaucratie.
De vraag is nu, wat de oorzaak is van de achterblijvende toegevoegde
waarde van kwaliteitssystemen en KAM-systemen. Een aantal redenen
dat ook in het voorbeeld van Pack-Up een rol speelde, wordt genoemd.
-
Systemen staan los van de daadwerkelijke bedrijfsvoering
De situatie in het voorbeeld van Pack-Up is illustratief voor
wat er zich bij veel organisaties afspeelt. In de praktijk blijkt
dat er binnen organisaties vaak een tweedeling plaatsvindt tussen
de bedrijfsvoering en het managementsysteem. Aan de ene kant
wordt er hard gewerkt om de organisatiedoelen te halen, de klanttevredenheid
te vergroten en het product te verbeteren. Aan de andere kant
staat een los managementsysteem, met de filosofie 'dat het moet
van ISO' als insteek. De kwaliteitsmanager bevindt zich hierdoor
op een eiland. Efficiënt werken, verbeteren en het tevredenstellen
van klanten gebeurt wel, maar los van de kwaliteitsmanager en
het managementsysteem. Niet zoals het zou moeten, maar wel een
vaak geziene praktijksituatie.
-
Kwaliteitsmanager
nog te weinig met laarzen in de modder
Het beheersen van de complexe managementsystemen in bedrijven
is een tijdrovende zaak. Soms zelfs zó tijdrovend, dat
de kwaliteitsmanager niet meer toekomt aan de werkzaamheden
die er echt toe doen: het samen met de organisatie doorvoeren
van verbeteringen. Hierdoor komt de functie van kwaliteitsmanager
onvoldoende uit de verf.
-
Explosieve toename aan eisen
Organisaties hebben tegenwoordig te maken met een scala van
eisen en richtlijnen waaraan ze moeten voldoen. Er moet worden
voldaan aan eisen van de overheid (wet- en regelgeving), klanten
(klanteisen), medewerkers (veiligheid, gezondheid, welzijn,
competentiemanagement), verzekeraars (voorkomen van noodsituaties,
business recovery, product recall) en de maatschappij in het
algemeen (maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu, SOA,
code Tabaksblat). Kwaliteitsmanagers en KAM-managers spelen
hierin vaak een nadrukkelijke rol. Door de toegenomen hoeveelheid
eisen blijft het vaak achter de feiten aanlopen.
-
Er
bestaan meerdere management-systemen naast elkaar
Voor alle hiervoor genoemde eisen en richtlijnen kunnen managementsystemen
worden opgezet. Een groot gevaar is dat er een wildgroei ontstaat
met aparte systemen voor de verschillende deelonderwerpen. In
de praktijk komt dit vaak voor. Omdat het managementsysteem
één op één moet overeenkomen met
de organisatie-aansturing en bedrijfsvoering, mag het nooit
zo zijn dat er meerdere managementsystemen worden gehanteerd.
Feitelijk ligt dit ook al besloten in de term 'managementsysteem'.
Het is een systeem waarmee de organisatie wordt 'gemanaged',
wordt gestuurd. Van een goede manager wordt juist verwacht dat
hij overzicht heeft en afwegingen maakt tussen verschillende
belangen. Dat kan niet als vanuit meerdere systemen wordt gewerkt.
Maar
... hoe moet het dan wel?
In de praktijk zien we dat bij bedrijven behoefte is aan vernieuwing.
Het thema kwaliteitsmanagement was altijd belangrijk in de bedrijfsvoering
en blijft ook belangrijk. Dat er echter meer uit is te halen, is
de meeste bedrijven ook duidelijk. Door de steeds sneller veranderende
economie en het resultaatgericht werken van organisaties is er behoefte
aan dynamiek. De meeste managementsystemen zullen beter omschreven
moeten worden. Maar op welke wijze moet hier dan invulling aan worden
gegeven? Welke verandering is ook echt een verbetering?
Om u op weg te helpen uw eigen ideeën hierover te ontwikkelen
presenteren wij vier denkrichtingen voor de ontwikkeling van de
KAM-manager. Elk beschrijft een eigen toekomstige invulling van
de rol van de kwaliteitsmanager. Welke het meest geschikt is en
welke u moet kiezen, hangt af van uw eigen situatie, uw eigen ervaringen
en uw eigen ideeën. Maar dat er iets moet gebeuren, dat is
volgens ons klip en klaar.
Noodzakelijke
verbeteringen van het managementsysteem
Richten
op beheersing van risico's
Organisaties die een managementsysteem opzetten, doen
dat om hun processen beter te beheersen en continue verbeteringen
mogelijk te maken. Het ultieme doel is echter om de klanten een
zo constant en hoog mogelijk kwaliteitsniveau te garanderen. Analoog
daaraan heeft een milieumanagement-systeem het uiteindelijke doel
de belasting voor het milieu te reduceren. Ook voor Arbo-management
gaat dit principe op: een organisatie wil uiteindelijk een veilige
en gezonde werkplek creëren voor de medewerkers. Voor alle
managementsystemen geldt dat de elementen die zouden leiden tot
een verstoring van het ultieme doel beheerst moeten worden. In
een kwaliteitsmanagementsysteem moeten dus alle elementen worden
beheerst die een eventuele afwijking in kwaliteit zouden kunnen
veroorzaken. Bij een Arbo-managementsysteem moeten alle potentiële
gevaren voor de gezondheid en veiligheid worden beheerst. Om deze
reden is het uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie
(RI&E) als start van een Arbo-managementproject verstandig.
Je weet in dat geval welke risico's er bestaan voor de medewerkers
en waaraan het Arbo-managementsysteem uiteindelijk moet bijdragen.
Dezelfde methodiek gaat op voor milieu.
Documentatie,
maar géén papieren tijger
Veel organisaties hebben de angst dat het opzetten van een managementsysteem
leidt tot een 'papieren tijger' die weinig toegevoegde waarde
heeft. Niemand zit te wachten op een dik handboek waarin gedetailleerd
omschreven staat hoe men moet werken. Wel willen medewerkers praktische
hulpmiddelen om kwaliteit te beheersen, milieu-uitstoot te verminderen
en veiligheid te verbeteren. Nog te vaak zitten we met de ballast
uit de jaren tachtig en negentig, waarin voor managementsystemen
dikke, bureaucratische en stoffige boeken zijn geschreven.
|
|
Laat documenten opstellen door medewerkers die ermee moeten werken
|
Waak
daarvoor, door niet te veel te omschrijven. Beschrijf alleen die
dingen, die in verband met risico's op het gebied van kwaliteit,
Arbo en milieu echt noodzakelijk zijn voor de gebruikers. Wees
niet te benauwd uw systeem op te schonen en documentatie weg te
gooien. De kracht van het systeem ligt in de eenvoud. Omschrijf
alleen die processen die noodzakelijk zijn om risico's in te dammen.
Laat de documenten opstellen door medewerkers die ermee moeten
werken en zet het systeem zo eenvoudig mogelijk op. Bevorder
het gebruiksgemak door het managementsysteem digitaal te maken
en werk hierbij met zoeksleutels.
|
|
Hoe
nauwkeurig en gedetailleerd een systeem moet zijn, is afhankelijk
van drie factoren. In de eerste plaats de vakbekwaamheid en het
verloop van het personeel. Hoe groter de noodzakelijke vakbekwaamheid
en hoe hoger het verloop, hoe gedetailleerder de activiteiten
beschreven dienen te worden. Ten tweede de omvang van de organisatie
en de complexiteit van de processen. Hoe groter en complexer de
organisatie hoe meer men zal moeten vastleggen.
De derde factor betreft de mate waarin de werkzaamheden kritisch
zijn voor het proces (risico = kans x gevolg). Hoe groter de kans
op fouten bij een activiteit en hoe ernstiger het gevolg bij dergelijke
fouten, hoe gedetailleerder de activiteiten beschreven moeten
worden.
Vier
mogelijke ontwikkelrichtingen van de KAM-manager
1.
De KAM-manager wordt de rechterhand van de controller
Recente boekhoudschandalen van beursgenoteerde ondernemingen,
waarbij faillissementen en enorme koersdalingen het gevolg waren
van slecht ondernemerschap, resulteerde in de Verenigde Staten
in januari 2002 in de Sarbanes Oxley Act (SOX). In Nederland kwam
de discussie over 'Corporate Governance' in een stroomversnelling
door de gebeurtenissen bij Ahold. De Europese Commissie heeft
plannen voor een 'Corporate Governance Code' geïntroduceerd
en in Nederland is in juli 2003 de conceptcode van de commissie
Tabaksblat verschenen. De SOX-regeling is een nieuwe eis aan organisaties.
Ditmaal worden de eisen gesteld aan de Controller of de financieel
verantwoordelijke. Echter, de relatie tussen de SOX-eisen en KAM-management
is groot. De basis van de regeling is de eis dat uw administratieve
organisatie, uw processen en uw interne controle (AO/IC) goed
functioneren. Het gaat verder om een goede verdeling van taken
en verantwoordelijkheden en het gaat om het op een goede en betrouwbare
manier opleveren van informatie (bijvoorbeeld met behulp van de
Balanced ScoreCard). Stuk voor stuk elementen waar de KAM-manager
al jaren ervaring in heeft. De KAM-manager zal daarom in de toekomst
vanuit de financiële hoek worden aangestuurd en zal als rechterhand
van de financiële directeur of controller gaan opereren.
Deze verschuiving kan grote voordelen met zich mee brengen. De
financiële zwaargewichten in organisaties hebben doorgaans
flink wat in de melk te brokkelen. Via deze weg kan het beheersen
van processen, het creëren van duidelijkheid in taken en
verantwoordelijkheden en het sturen met behulp van prestatie-indicatoren
echt op de managementagenda worden geplaatst.
2.De
KAM-manager wordt verbetermanager en wordt afgerekend op besparingen
De kwaliteitsmanager van de toekomst zal meer en meer 'met de
laarzen in de modder' staan. Hij is actief op zoek naar verspillingen
in de organisatie en initieert projecten die leiden tot kostenbesparingen
en efficiency-verbetering. En indirect tot verbetering van de
winstgevendheid (en daardoor tot aandacht van het topmanagement).
Een voorbeeld is Motorola. Vlak voordat de switch werd gemaakt
van het 'oude kwaliteitsdenken' naar de focus op verbeteren, zei
de verkoopmanager van Motorola: 'The real problem is that our
quality stinks', doelend op het negatieve imago van de bestaande
kwaliteitssystemen. Inmiddels werkt Motorola al jaren, en als
één van de eersten, volgens het succesvolle Six
Sigma-concept.
In de verbetergerichte invulling van de functie van KAM-manager
blijft klantgerichtheid uiteraard voorop staan. Net als in de
bestaande visies op kwaliteitsmanagement. Nieuw zijn echter de
volgende basisprincipes:
-
Het
verbeteren van bedrijfsresultaten. De winstgevendheid wordt
voorop gezet;
-
De
kwantitatieve insteek: 'no data, no talk';
-
Elimineren
van alle verspillingen
Voorbeelden
van programma's die door KAM-managers kunnen worden getrokken zijn
Six Sigma en Lean Manufacturing. Six Sigma is een methodiek om systematisch
mogelijkheden te onderzoeken voor kwaliteitsverbetering, kostenbesparing
en doorlooptijdreductie. Nadat in de Verenigde Staten het Six Sigma-programma
furore heeft gemaakt, voeren steeds meer Nederlandse bedrijven dit
programma in. KAM-managers worden opgeleid tot Black Belts om verbeterteams
te kunnen begeleiden.
Lean
Manufacturing richt zich op het elimineren van verspillingen (Muda,
volgens Toyota). De kwaliteitsmanager werkt aan projecten die zich
richten op het verbeteren en voorkomen van onderstaande verspillingen:
-
Fouten
en afkeur: Het gaat hier om fouten in de productie, verzendfouten,
buiten specificaties produceren, afkeur produceren, ... enzovoort;
-
Wachten:
Wachten door storingen, wachten op de volgende order, wachten
bij het omstellen, wachten op grondstoffen, ... enzovoort;
-
Controleren:
Het controleren van de kwaliteit of volledigheid van producten;
-
Herbewerken:
Herbewerken na intern geconstateerde fouten;
-
Voorraden:
Voorraden grondstoffen, halffabrikaten en eindproduct;
-
Overprocessing:
Meer produceren dan wordt gevraagd, zowel in fysieke als in
kwalitatieve zin;
-
Bewegingen:
Alle onnodige bewegingen van een order en een product door de
organisatie.
3.
De kwaliteitsmanager wordt riskmanager
In
organisaties lopen dingen vaak anders dan verwacht. Soms in positieve
zin, maar vaak ook niet. Dan gaat er kostbare tijd verloren met
het blussen van brandjes. Tijd die vaak beter geïnvesteerd
had kunnen worden in het voorkomen van de 'brand'. Risicomanagement
is het geheel van activiteiten en maatregelen gericht op het structureel
beheersen van risico's waaraan organisaties worden blootgesteld.
Door de toepassing van risicomanagement ontstaat er binnen de onderneming
beter inzicht in de mogelijke risico's, met daarbij een helder beeld
van de te treffen maatregelen om deze risico's te voorkomen, respectievelijk
te reduceren of te beheersen.
De kwaliteitsmanager van de toekomst zal zich bezighouden met het
beheersen van de risico's. Het gaat om alle soorten risico's: het
risico van ongevallen, het risico van het verliezen van een klant,
het risico op brand, het risico dat medewerkers minder gemotiveerd
raken, het risico dat te weinig wordt geïnnoveerd ... enzovoort.
Betekent dit nu dat alle risico's binnen een organisatie beheerst
moeten worden? Het is een nobel streven om alle risico's voor de
volle 100% uit te kunnen sluiten. Echter, het is ook een utopie.
Risico's zullen altijd blijven bestaan. In meer en mindere mate
worden we elke dag geconfronteerd met gevaren en bedreigingen. Het
is onmogelijk deze allemaal te beheersen. De agenda van het management
en de kwaliteitsmanager zal worden bepaald door telkens gestructureerd
een goede afweging te maken tussen de verschillende risico's.
Vaak wordt het vastleggen van de werkwijze in procedures als oplossing
gezien voor het beperken van risico's. Een bekend fenomeen voor
de kwaliteitsmanager van nu. Hierin zit een kern van waarheid. Een
deel van de risico's is inderdaad te vermijden door mensen volgens
vaste procedures te laten werken. Echter in veel gevallen is het
niet 'de oplossing'.
In een onderneming lopen namelijk twee structuren door elkaar heen.
De ene, de formele organisatie, is vastgelegd in procedures en de
andere, de informele organisatie, blijft vaak ongrijpbaar. De eerste
vindt vooral zijn oorsprong in de managementsystemen zoals voorgeschreven
door de ISO 9001: 2000-norm. Door middel van het vasdeggen van werkwijzen
in procedures tracht de organisatie de totale kwaliteit te verhogen.
Dit houdt tegelijkertijd het beperken van de risico's in. De informele
organisatie komt voort uit de aanwezige medewerkers en is veel flexibeler,
krachtiger en invloedrijker, dan de formele organisatie. Gemiddeld
genomen functioneert een bedrijf voor 25 % via het formele circuit
en loopt 75% langs informele lijnen. De kwaliteitsmanager zal dus
vooral hier zin, tijd en energie aan moeten besteden.
4.
De
KAM-manager als schakel tussen extern opgelegde eisen en de interne
organisatie
De eisen die aan organisaties worden gesteld nemen in aantal en
omvang toe. Niet alleen de wetgeving verandert en neemt toe, ook
richilijnen van klanten, eisen van stakeholders zoals verzekeraars
en de eisen van de maatschappij en de directe omgeving nemen toe.
In de dagelijkse praktijk van een organisatie betekent dit dat
er aan steeds meer richtlijnen moet worden voldaan. Richtlijnen
die voor een belangrijk deel op elkaar lijken.
|
|
Bedrijven functioneren voor 25% langs formele en voor 75% langs
informele lijnen
|
Een goed voorbeeld is de Sarbanes Oxley richtlijn. Of wat dacht
u van de richtlijnen van de commissie Tabaksblat? Of van 'loss
control' en 'business recovery'-standaarden die verzekeraars uitvaardigen?
Voedselveiligheid? Energiebeheer? Health & Safety? Wetgeving?
Convenanten? Het zijn stuk voor stuk eisen die aan een organisatie
worden gesteld waarvoor het één en ander moet worden
opgetuigd.
In
toenemende mate zullen we een integrale benadering zien bij het
voldoen aan deze externe eisen. In de nabije toekomst zal de vraag
of integratie zinvol is steeds minder worden gesteld. Managers
zullen, mede door schade en schande, steeds meer ontdekken dat
een integrale benadering de enige en juiste weg is. De kwaliteitsmanager
wordt hiermee de schakel tussen de extern opgelegde eisen en de
interne organisatie. Hij is voortdurend in gesprek met externe
partijen en vertaalt hun eisen en wensen naar interne projecten
en verbeteringen. Als zodanig is hij lid van het managementteam
en bepaalt hij de managementagenda op alle gebieden die niet intrinsiek
door het management worden opgepakt, echter wel noodzakelijk zijn
voor het voortbestaan van de organisatie. De kwaliteitsmanager
wordt hiermee manager 'duurzaam ondernemen'.
|
|
Kortom
...
Om concurrerend en succesvol te ondernemen, moeten organisaties
tegenwoordig voldoen aan hoge eisen ten aanzien van de 'producten'
die worden geleverd en de dienstverlening die hierbij hoort. Organisaties
moeten zich kunnen aanpassen aan de dynamiek van de markt. Dit betekent
continu veranderen en continu verbeteren. Een goede invulling van
de functie van kwaliteitsmanager en de opzet van het managementsysteem
is hierbij van groot belang.
Dat
betekent dat er in veel organisaties iets moet veranderen. In
dit artikel zijn hiervoor vier bewegingsrichtingen geschetst.
Het kan goed zijn dat u al één van deze wegen was
ingeslagen. Of wellicht kiest u voor een combinatie van twee richtingen.
Want voor alle richtingen is iets te zeggen. Er moet inderdaad
worden voldaan aan alle eisen en verplichtingen, ook die uit de
financiële wereld. De toegevoegde waarde van het thema kwaliteitsmanagement
moet inderdaad omhoog. Risico's moeten worden geëlimineerd,
en managementsystemen moeten inderdaad integraal worden benaderd.
Hoe gaat u de kwaliteitsmanager van de toekomst positioneren?
|
|
WEBISO
is een software om deze managementsystemen te digitaliseren.
Klik
hier voor meer details hierover.
|
|
Voor
meer informatie over WEBISO, bel ons op het nummer +32 (0)3 280
00 00, email naar info@webiso.be of schrijf
in voor een van onze gratis workshops. |
|